ד"ר איריס שביט על תפיסה צורנית: הבנת חוקיות משתייכות לקטגורית החשיבה הבלתי מילולית

לדברי ד"ר איריס שביט, בעלת מכון שדה לאבחון דידקטי, תפיסה צורנית והבנת חוקיות משתייכות לקטגורית החשיבה הבלתי מילולית.  היא  מתבטאת בתפקוד של מערכת החשיבה הביצועית, המוטורית, תפיסה חזותית-מרחבית, התארגנות במרחב וכן זיכרון מידע חזותי. התפיסה החזותית מונחת ביסוד מיומנויות הלמידה של הקריאה, החשבון והכתיבה.

ד"ר איריס שביט - חשיבה צורנית באבחון דידקטי
ד"ר איריס שביט - חשיבה צורנית באבחון דידקטי

לפי שביט, כושר ההבחנה התפיסתית בין צורות – מהווה שלב מוקדם לרכישת המיומנויות האלה. "מספר רב של ילדים מגלים קשיים בתפיסה חזותית כבר בשלבים ראשונים של רכישת מיומנויות יסוד", אומרת שביט. "בין התרגילים החשובים לתפיסה החזותית יש לציין את תרגילי תיאום עין-יד, כוונת תנועה, התחקות אחר מטרות נעות וכיוצא באלה".

דוקטור איריס שביט מוסיפה כי התפיסה החזותית ניתנת לתרגול בשלושה תחומים: תיאום עין-יד, פיתוח הכרת הכיוון והבחנה חזותית. לפניכם דוגמא למשימה בה נדרש התלמיד לאתר תכונה משותפת לסדרת צורות ובהמשך אתור יוצאת הדופן.

ד"ר איריס שביט - תרגיל חשיבה צורנית לתלמידים הזקוקים לחיזוק מיומנויות למידה - מצא את יוצא הדופן

בכל אחת מין השאלות 1 עד 10 מופיעה קבוצת צורות, שיש בה צורה אחת יוצאת-דופן, כלומר – שונה במשהו משאר הצורות. עליך למצוא את הצורה היוצאת-דופן.

חשיבה צורנית - ד"ר איריס שביט
חשיבה צורנית - ד"ר איריס שביט
שתפו את הפוסט:

פוסטים נוספים

השבר המתמטי הראשון - ד"ר איריס שביט

ד"ר איריס שביט על "השבר והמשבר המתמטי הראשון"

משהו קורה שם לתלמידים בערך בגיל 10, אחרי שדיקלמו באופן רהוט את לוח המאה ופותרים שאלות בתחום האלפים, ההורים מתמלאים בגאווה – ואז זה מגיע. מי לא זוכר את הפיצה הנחלקת לחלקים ברמה חזותית בהירה – ובכל זאת, כשמדובר על שברים, יעידו מאובחנים בחשבון שזו נקודת השבר: למידת שברים נתפסת כ"אירוע מכונן".

המשך קריאה >
פירמידת מיומנויות למידה של ד"ר איריס שביט

מדרג מיומנויות למידה לפי מודל הפירמידה של ד"ר איריס שביט

מתוך ניסיון רב-שנים בהוראה, ייעוץ ואבחון, ניסיתי לתהות ולעקוב אחר התנאים המהווים בשלות ללמידה פורמאלית. התנאים אותם גיבשתי מבוססים על צפייה משותפת בתהליך אותו עברו תלמידים ממצב של ניתוק ממערכת הלמידה למצב של השתלבות. מאוחר יותר הצליחו באופן הדרגתי למצוא עצמם במעגלי ההשכלה

המשך קריאה >
שלחו הודעות וואטסאפ
שלום 👋
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן