ד"ר איריס שביט על "השבר והמשבר המתמטי הראשון"

משהו קורה שם לתלמידים בערך בגיל 10, אחרי שדיקלמו באופן רהוט את לוח המאה ופותרים שאלות בתחום האלפים, ההורים מתמלאים בגאווה – ואז זה מגיע. מי לא זוכר את הפיצה הנחלקת לחלקים ברמה חזותית בהירה – ובכל זאת, כשמדובר על שברים, יעידו מאובחנים בחשבון שזו נקודת השבר: למידת שברים נתפסת כ"אירוע מכונן".
בשנים האחרונות כתבה ד"ר איריס שביט על חרדה ולקות מתמטית וניסתה באמצעות כלים מחקריים, לאתר את הנקודה בה התלמיד הפסיק להאמין בעצמו. בנקודה זו, עולות בראשו של התלמיד מחשבות אפילו לנטוש את המקצוע האימתני והקר. בדרך כלל מלווה לכך תמונת זיכרון של מורה שלא מסתדר איתו בלשון המעטה.

ד"ר איריס שביט - על השבר המתמטי הראשון
ד"ר איריס שביט - על השבר המתמטי הראשון

אז בואו ננסה לפרק וזה מה שצריך לעשות בכל תוכן לימודי. לשאול את עצמנו: איך זה נתפס בעיני התלמיד? 

ד"ר איריס שביט מעלה כאן מספר קשיים: 

  1. מעבר ממספר יחיד אופקי לצורה אנכית עם קו שבר: לאחר שנים שהתלמיד נחשף למספרים ארוכים ככל שיהיו בצורה אופקית, הוא פוגש לראשונה במערכת של שלושה סמלים: מספרים בטור אנכי וקו ביניהם – רמת הקונקרטיות  שלהם נמוכה וקשה לעיכול.
  2.  הבנת ההבדל בין מספר שלם לחלקיות: בתוך עומס הפרטים, הוא גם צריך להבין ברוב המקרים שאין זה מספר שלם. זו הסחרחורת הראשונה  בראשו. מה שנקרא חרדה מתמטית חלקית.
  3.  חילוק שונה ממה שהכרנו: קו השבר כמחלק. התלמידים צריכים להבין, שמדובר לא רק על מספר שאינו שלם, אלא נחלק במכנה. מה קורה לתלמיד שמנסים להסביר לו חלוקת 2 ב-5?
ד"ר איריס שביט - על השבר המתמטי
ד"ר איריס שביט - על השבר המתמטי
שתפו את הפוסט:

פוסטים נוספים

ד"ר איריס שביט על חשיבה צורנית

ד"ר איריס שביט על תפיסה צורנית: הבנת חוקיות משתייכות לקטגורית החשיבה הבלתי מילולית

לדברי ד"ר איריס שביט, בעלת מכון שדה לאבחון דידקטי, תפיסה צורנית והבנת חוקיות משתייכות לקטגורית החשיבה הבלתי מילולית. היא מתבטאת בתפקוד של מערכת החשיבה הביצועית, המוטורית, תפיסה חזותית-מרחבית, התארגנות במרחב וכן זיכרון מידע חזותי. התפיסה החזותית מונחת ביסוד מיומנויות הלמידה של הקריאה, החשבון והכתיבה.

המשך קריאה >
פירמידת מיומנויות למידה של ד"ר איריס שביט

מדרג מיומנויות למידה לפי מודל הפירמידה של ד"ר איריס שביט

מתוך ניסיון רב-שנים בהוראה, ייעוץ ואבחון, ניסיתי לתהות ולעקוב אחר התנאים המהווים בשלות ללמידה פורמאלית. התנאים אותם גיבשתי מבוססים על צפייה משותפת בתהליך אותו עברו תלמידים ממצב של ניתוק ממערכת הלמידה למצב של השתלבות. מאוחר יותר הצליחו באופן הדרגתי למצוא עצמם במעגלי ההשכלה

המשך קריאה >
שלחו הודעות וואטסאפ
שלום 👋
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן